W silnikach 1.6 oraz 2.0 zastosowano system recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation).
Recyrkulacja spalin polega na doprowadzeniu gazów wydechowych z kolektora wydechowego ponownie do kolektora ssącego przez zawór (EGR).
Oczywiście gazy wydechowe nie są recylkulowane przez cały czas, tylko w określonych warunkach pracy silnika.
Zastosowanie recyrkulacji spalin ma na celu:
- zmniejszenie zawartości groźnych tlenków azotu w spalinach
- zmniejszenie spalania poprzez zmniejszenie ilości zasysanej mieszanki (wprowadzenie części gazów wydechowych ponownie do cylindra powoduje mniejszą ilość tlenu a tym samym krótszy wtrysk paliwa za czym idzie zmniejszenie zużycia paliwa)
- zmniejszenie temperatury spalania (zasysane spaliny powodują zmniejszenie ilości tlenu co za tym idzie obniżenie temperatury spalania)
Zawór EGR łączy kolektor ssący z kolektorem wydechowym, jak widać w systemie recyrkulacji spalin jest też zawór sterowany przez ECM.
W momencie otwarcia przez ECM zaworu podciśnieniowego membrana zaworu EGR zostanie podniesiona pod wpływem podciśnienia panującego w kolektorze ssącym.
Otwarcie zaworu EGR jest uzależnione między innymi od uchylenia przepustnicy gdyż wąż podciśnienia podłączony jest przed przepustnicą.