Regeneracja reduktora LPG EMMEGAS ML-94 EP/E2R i Elpigaz
Regeneracja reduktora jest czynnością w miarę łatwą i nie wymagająca specjalistycznych kluczy czy narzędzi.
Mój reduktor wytrzymał 120 000 km, jednak moim zdaniem maksymalny czas użytkowania to 80 000 do 100 000 km.
Pierwszymi zauważalnymi objawami konieczności regeneracji jest nietrzymanie wolnych obrotów, w moim przypadku po rozgrzaniu czasami reduktor powodował zalewanie gazem lub całkowite odcięcie gazu, co w obu przypadkach skutkowało zgaśnięcie silnika po wciśnięciu sprzęgła w czasie jazdy.
Drugim objawem zużycia membran, elementów gumowych i zabrudzenia reduktora jest zwiększone zużycie gazu.
Trzecim objawem na który zwróciłem uwagę jest trudne uruchomienie silnika po krótkim postoju, mimo ciepłego silnika i próbie uruchomienia na benzynie.
Jeżeli chodzi o zwiększone spalanie to przyczyny są trzy, po pierwsze elementy gumowe takie jak membrany, gumki zaworów po tak długim czasie nie spełniają swojej funkcji i nie dawkują odpowiedniej ilości gazu lub nie zamykają dopływu gazu.
Po drugie po tak długim czasie reduktor jest bardzo zanieczyszczony, mimo tego że mamy możliwość spuszczenia mazutu z komory drugiego poziomu.
Trzecia przyczyna zwiększonego apetytu na gaz jest znaczne zużycie się gumki zaworu 57(13), jest ona zamontowana na rdzeniu 60.
Gdy zgasimy silnik zawór ten odcina dopływ gazu, jeżeli nie trzyma to podczas postoju gaz który pozostał w rurce pomiędzy butlą a reduktorem schodzi do reduktora, przy okazji zalewając silnik.
Jeżeli po krótkim postoju masz problem z uruchomieniem silnika nawet gdy jest ciepły i przełączysz na benzynę to prawdopodobnie zawór 57(13) podczas postoju nie trzyma gazu i zalewa silnik odparowując w reduktorze.
Warto też podczas wymiany filtra zwrócić uwagę czy podczas odkręcania usłyszymy uchodzący gaz, jeżeli tak się nie stanie jak w 30 sekundzie poniższego filmiku to oznacza że zawór 57 (13) nie trzyma gazu.
Usterka ta jest o tyle uciążliwa że przy krótkich odcinkach znacznie zwiększa się zużycie gazu, a do tego silnik trudno uruchomić co w efekcie obciąża rozrusznik i akumulator.
Do regeneracji reduktora niezbędne są:
- Klucze do demontażu reduktora z samochodu oraz demontażu samego reduktora (7mm, 8mm, 10mm, 13mm, 17mm, imbus 6mm, śrubokręt płaski i krzyżak)
- Rozpuszczalnik uniwersalny około 2 litry (lepiej żeby zostało niż miało braknąć)
- Pędzle (2 szt) do mycia i szczoteczka z twardym włosiem (może być stara szczoteczka do zębów)
- Zestaw do regeneracji reduktora ML-94
- Filtr gazu fazy ciekłej
- 1 litr płynu chłodniczego do uzupełnienia stanu
Opis zestawu do regeneracji reduktora (parownika)
Budowa reduktora gazu LPG
Nr części na rysunku
Nr katalogowy
Opis
Siła dokręcania
1
630101
Przyłącze wody z układu chłodzenia silnika
2
630201
O-Ring 117 (2szt), uszczelnienia przyłącza wody (1)
3
615001
Podkładka fi5x9.8x1
4
610101
Śruba M5x10
4Nm
5
6
610105
Śruba M5x12 (imbusowa 6mm)
3.5Nm
7
8
615003
Podkładka aluminiowa 12x18x1
9
610301
Ośka zaworu pierwszego stopnia
10
610104
Śruba M4x7 (śrubokręt krzyżakowy)
11
620402
Zaślepka TCEI M12x1,5 (komory pierwszego stopnia)
24Nm
12
620202
Przyłącze gazu M10x1 (damskie)
35Nm [M12x1,5]
(13)
650152
Kompletny zawór elektromagnetyczny z cewką 12V, 11W
401910
Cewka zaworu gazu 12V, 11W
16
401901
O-Ring 2050
(17)
401904
Obudowa zaworu gazu (13)
17Nm
(21)
610105
Nakrętka mocująca cewkę do obudowy zaworu gazu
4Nm
22
620201
Wyjście gazu z parownika do silnika M18x1,5
20Nm
23
650301
Wyrzutnik gazu / Gas ejector (tylko model E2R)
26
650202
Membrana pierwszego stopnia
27
640001
Sprężyna membrany pierwszego stopnia
640003
Sprężyna pierwszego stopnia (tylko wersja SUPER)
28
620601
Przekładka / dystans do sprężyny
29
610302
Ośka zaworu drugiego stopnia
30
630402
Zaworek gumowy drugiego poziomu
31
620702
Ramię zaworu drugiego poziomu
34
630503
Membrana drugiego poziomu
35
620103
Nakrętka mocująca
36
620501
Płytka mocująca przyłącz wody (1)
37
(3)
Gumka zaworu pierwszego poziomu fi9x3
39
600704
Osłona membrany drugiego stopnia
40
600701
Główna obudowa parownika gazowego (tylko wersja EP)
600711
Główna obudowa parownika gazowego (tylko wersja E2R)
41
600703
Osłona pierwszego poziomu
46
615005
Podkładka 6x12.8x1.5
47
610103
Śruba do spuszczania mazutu M6x1
13Nm
48
640002
Sprężyna drugiego poziomu
640004
Sprężyna drugiego poziomu (tylko wersja SUPER)
49
600702
Pokrywa komory wodnej
50
650201
Kompletne ramie zaworu pierwszego stopnia
51
630301
Uszczelka komory wodnej
52
620203
Pierścień stożkowy
53
630202
O-Ring 106
54
620101
Śruba regulacji biegu jałowego (tylko EP)
54/2
620104
Śruba regulacji czułości (tylko E2R)
55
620105
Śruba regulacji biegu jałowego (tylko E2R)
56
630203
O-Ring 102
57
650002
Kompletny zawór elektromagnetyczny z cewką 12V, 11W
401907
Cewka zaworu gazu 12V, 11W
58
401906
Obudowa zaworu gazu
17Nm
59
401954
Nakrętka mocowania cewki M6x1
60
401914
Ruchomy rdzeń zaworu gazu
61
610108
Śruba mocująca pokrywę komory wodnej
3.5Nm
62
630205
O-Ring 105 (tylko SUPER)
Demontaż reduktora z samochodu
Oczywiście u każdego proces ten może się nieco różnić choćby ze względu na zastosowane opaski węży doprowadzających płyn chłodniczy z silnika.
W pierwszej kolejności odkręcamy opaski (klucz 7mm) mocujące węże doprowadzające płyn chłodniczy z silnika.
Do tej operacji przydadzą się dwa korki, świetnie pasują z wina musującego (szampana).
Po ściągnięciu pierwszego węża zatykamy go korkiem, następnie ściągamy kolejnego, dzięki temu ubytek płynu chłodzącego będzie minimalny.
Następnie kluczem 13mm odkręcamy rurkę miedzianą od obudowy filtra, przy tej operacji należy uważać gdyż może się wydobywać gaz.
Najlepiej na butli zakręcić zawór który odetnie dopływ gazu do reduktora.
Teraz pozostało tylko odkręcenie węża doprowadzającego gaz do silnika oraz mocowanie reduktora do nadwozia samochodu, nie zapomnijmy też o kablach zasilających cewkę zaworu gazu.
Gdy mamy już pacjenta na wierzchu należy zapamiętać pozycję śruby ze strzałka żółtą i niebieską.
W moim przypadku śruba zaznaczona na żółto była równo z obudową, a śruba zaznaczona na niebiesko miała zaledwie jeden obrót aby ją dokręcić.
Można też zmierzyć głębokość lub wysokość śruby, po montażu łatwiej będzie ustawić reduktor.
Odkręcamy nakrętkę mocującą (klucz 10mm) elektromagnes zaworu i demontujemy go, kluczem 13mm odkręcamy pokrywę filtra gazu i wyciągamy go uważając aby nie zgubić o-ringów.
Można też od razu odkręci obudowę zaworu gazu kluczem nr 17mm, w środku znajduje się rdzeń (60) zamykający dopływ gazu do reduktora.
Kluczem 8mm odkręcamy sześć śrub (61) dekla (39) osłaniającego i mocującego membranę (34) drugiego stopnia.
Po zdjęciu pokrywy (39) ukaże się nam membrana drugiego stopnia (34).
Jest to element wymienny dlatego odrywamy ją od krawędzi i delikatnie wyciągamy ją z ramienia zaworu (31).
Śrubokrętem krzyżakowym odkręcamy śrubę (10) mocującą ramię (31) zaworu drugiego stopnia.
Uważajmy aby z ramienia nie zgubić luźnej ośki (29) oraz sprężynki (48) i trzpienia (28).
Następnie kluczem imbusowym 6mm odkręcamy siedem śrub (6) mocujących pokrywę (41) osłaniającą membranę (26) i komorę pierwszego stopnia.
Po odkręceniu pokrywy membrany (26) i komory pierwszego stopnia uważajmy na sprężynę (27), jest to element wymienny i znajduje się w zestawie.
Trzpień membrany (26) wysuwamy z ramienia (50) i ściągamy ją, a najlepiej wyrzucamy bo do niczego nam się nie przyda.
Śrubokrętem odkręcamy ramię (50) i wyciągamy ośkę (9) bo ona po umyciu znajdzie się w nowym ramieniu (50) zaworu pierwszego stopnia które jest w zestawie naprawczym.
To była chyba najbardziej zapieczona śruba w reduktorze (10) mocująca ramię (50), wszystkie śruby odkręciłem bez kłopotu tylko ta sprawiła mały problem.
Po odkręceniu ramienia (50), a nie było to łatwe obracamy reduktor w celu zdemontowania przedniej części.
W pierwszej kolejności odkręcamy śrubę (4) mocującą płytkę (36) która z kolei trzyma króćce (1) doprowadzające wodę, po odkręceniu wyciągamy króćce (1) i o-ringi (2) które zostaną wymienione na nowe.
Następnie odkręcamy siedem śrub (61) które mocują pokrywę z uszczelką (51) do głównej obudowy (40) reduktora.
Przy okazji odkręcamy śrubę (47) kluczem 10 mm która służy do spuszczania nieczystości.
Jak widać na poniższych zdjęciach uszczelka (51) komory wodnej też wymagała wymiany.
Należy zwrócić też uwagę że śrubę (54), (55) oraz obudowę zaworu (58) zdemontowałem na końcu, należy to zrobić gdyż tam są do wymiany o-ringi gumowe które na pewno już stwardniały.
Po rozkręceniu reduktora wszystko myjemy w rozpuszczalniku, najtrudniej było umyć komorę pierwszego stopnia była ona strasznie brudna czymś w rodzaju asfaltu i gumy (moczyłem to 2 godziny).
Zadziwiło mnie też że mamy dwie śruby do spuszczania nieczystości z reduktora, o pierwszej wiedziałem doskonale.
Za pomocą śruby (47) spuszcza się nieczystości z komory drugiego stopnia, jednak zauważyłem też że śruba (11) jest zaślepką komory pierwszego stopnia.
Powiem szczerze że nigdy nie spuszczałem nieczystości za pomocą tej śruby, jest ona zagadką jak dla mnie.
Jeżeli znajdę coś na ten temat na oficjalnej stronie producenta tego reduktora oczywiście się podzielę informacją na temat śruby (11).
Montaż reduktora
Montaż reduktora zacząłem od założenia o-ringu (16) na umytą obudowę zaworu (58)(17).
Następnie włożyłem nowy rdzeń (60) który znajduje się w zestawie i zakręciłem obudowę zaworu (58, 17) do głównej części (40) reduktora.
Dlatego zacząłem od tego elementu gdyż ten zawór nie trzymał gazu i chciałem sprawdzić go na samym początku składania.
Po założeniu zaworu zakręciłem dekiel filtra gazu z o-ringiem i dmuchałem we wlot gazu aby sprawdzić czy zawór trzyma.
Następnie prowizorycznie założyłem cewkę podpoiłem pod akumulator i sprawdziłem czy się otwiera.
Pamiętajmy że obudowę (58, 17) należy dokręcić nie używając dużej siły, w specyfikacji to 17Nm.
Zakładamy nową uszczelkę, pamiętajmy o tym że pasuje ona tylko w jeden sposób.
Na rysunku miejsca zaciemnione (zakreskowane) można wyciąć ostrym nożykiem w razie konieczności, u mnie obyło się bez wycinania.
Nie należy też do montażu używać silikonu czy innych wynalazków, montujemy na oczyszczoną powierzchnię zakładamy dekiel (49) i wszystko skręcamy śrubami (61).
Śruby (61) dokręcamy tak by nie wygniotły na zewnątrz uszczelki, według instrukcji 3,5Nm.
Po odwróceniu reduktora montujemy nowe ramię (50) wraz z zamontowaną gumką (37) i ośką (9) dokręcając dość mocno śrubę (10) na śrubokręt krzyżakowy.
Po zakręceniu całego zespołu zaworu pierwszego stopnia montujemy membranę (26) pierwszego stopnia.
Należy zamontować ją tak aby trzpień membrany (26) wszedł w szczelinę zamienia (50) zaworu pierwszego stopnia.
W wersji SUPER reduktor posiada dodatkowo o-ring dystansujący (62) którego nie ma w zestawie gdyż nie jest to zestaw do wersji SUPER.
Przed zakręceniem dekla (41) pamiętajmy o sprężynie (27) która jest w zestawie.
Po zamontowaniu dekla (41) przykręcamy go śrubami imbusowymi (6).
Montujemy trzpień regulacyjny (28) sprężynkę (48) i przykręcamy ramię (31) z nową gumką zaworu (30) która jest w zestawie.
Po dokręceniu montujemy membranę (34) drugiego stopnia, środkowy trzpień ma wejść w otwór ramienia (31) a następnie przesuwamy go w węższe miejsce tak aby zabezpieczyć go przed wypadnięciem.
Przykręcamy dekiel (39) śrubami (61), moment dokręcania to 3,5Nm a więc lekko i z czuciem.
Nie zapomnijmy także o śrubie (47) z podkładką (46), zaślepia ona otwór do spuszczania nieczystości.
Po obróceniu reduktora montujemy w nim króćce doprowadzenia wody (1) wraz z nowymi o-ringami (2) zabezpieczając je blaszką (36) mocowaną śrubą (4).
Montujemy także śrubę 54 (54/2) wraz z o-ringiem (53) oraz śrubę (55) wraz z o-ringiem (56), śruby wstępnie wkręcamy według wcześniej zmierzonych odległości.
Pozostało jeszcze zamontowanie filtra gazu fazy ciekłej oraz cewki zaworu (57/13), teraz możemy zamontować reduktor w samochodzie.
Po prawidłowym montażu reduktora w samochodzie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego, uzupełniamy płyn do poziomu MAX i uruchamiamy silnik na benzynie z odkręconym korkiem.
W czasie pracy na benzynie możemy lekko zwiększyć obroty silnika aby odpowietrzyć reduktor gazu.
Gdy reduktor nabierze temperatury zakręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego, przełączamy na gaz.
Jeżeli silnik nie zgaśnie wszystko zrobiliśmy tak jak należy.
Jeśli zgaśnie to może za bardzo wkręcone są śruby regulacyjne (55) i (54).
Wykonujemy regulację i jazdę próbną na odcinku 5 - 8 km, po jeździe próbnej gasimy silnik kontrolujemy stan płynu chłodniczego i ewentualnie uzupełniamy, po 15min od jazdy próbnej sprawdzamy czy silnik da się łatwo uruchomić.
U mnie poszło wszystko jak z płatka, teraz reduktor pracuje jak należy.